T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SİİRT / MERKEZ - Siirt İbrahim Hakkı Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

Kaynaştırma ve BEP Çalışmaları

KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ,BEP GELİŞTİRME BİRİMİ ÇALIŞMA SÜRECİ , BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE DESTEK EĞİTİM ODASINA İLİŞKİN MERAK EDİLENLER

 

  1.BEP EKİBİ ÇALIŞMA SÜRECİ NASIL İŞLER, KİMLERDEN OLUŞUR, GÖREVLERİ NELERDİR, BEPLİ ÖĞRENCİLERİN BAŞARI DEĞERLENDİRMESİ NASIL OLUR?

v  Öğrenci ile ilgili İl/İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kurulunca alınmış Kaynaştırma Kararı Okul ulaştığında okul idaresi öğrencinin dersine giren öğretmenleri, öğrenci ve öğrenci velisi, rehber öğretmeni (Okulda birden fazla rehber öğretmen varsa öğrencinin sınıfından sorumlu rehber öğretmen) BEP ilk toplantısını yapmak üzere en kısa sürede toplantıya çağırır.

 

v  BEP ilk toplantısında, öğrencinin hangi yetersizlik türüne bağlı olarak kaynaştırma kararı alındığı, yetersizliği ile ilgili yapılacak çalışmaların okul/sınıf içerisinde yapılacak fiziksel düzenleme ile giderilip giderilemeyeceği, derslerle ilgili Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarına ihtiyaç olup olmayacağı, BEP toplantılarının hangi sıklıkla yapılacağı, BEP Dosyasının doldurulması, Ailenin bilgilendirilmesi ve aileden bilgi alınması, öğrencinin eğitsel performansının alınmasının ne kadar süre içerisinde tamamlanması gerektiği, bir sonraki BEP Toplantısının tarihi v.b konular görüşülerek karara bağlanır.

 

v  Öğrencinin dersine giren tüm öğretmenler, dersleri ile ilgili öğrencinin yapabildiklerini belirlemek, bir yıl , içerisinde kazandırmayı düşündüğü kazanımları tespit etmek amacıyla "Eğitsel Performans" formunu doldururlar. Formun bir nüshası BEP dosyasında saklanır.

 

v  İlk BEP Toplantısında alınan   karar doğrultusunda 2. BEP toplantısı düzenlenir.

*Toplantıda öğretmenlerin kendi dersleri ile ilgili almış oldukları öğrenci performansı konusunda BEP     Birimine bilgi sunarlar. Bu bilgiler sonucu hangi derslerden BEP Planı düzenlenmesine ihtiyaç olduğu, diğer derslerde (BEP Planı düzenlenmeyecek) öğretmenlerin ne gibi çalışmalar, işbirliği ve destek sağlayacağı karara bağlanır. (Alınan bu kararlar sonraki toplantıda gündem olarak görüşülerek yeni düzenlemelere gidilebilir)

*Bu toplantıda sonraki BEP toplantılarının hangi sıklıkla yapılacağı, sonraki toplantının zamanı belirlenir. (İhtiyaç duyulması halinde BEP Birimi belirlenen süre dışında da toplantı düzenleyebilir.)

 

v  Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı hazırlanması kararı alınan derslerle ilgili olarak ders öğretmenleri RAM'da bulunan özel eğitim öğretmenlerinden, özel eğitim okul ve kurumlarındaki özel eğitim öğretmenlerinden, (varsa) gezerek özel eğitim görevi verilen öğretmenlerden yararlanarak "Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı" Formunu düzenlerler. (Öğrencinin gelişi de dikkate alınarak bu formdaki "Başlangıç-Bitiş Tarihleri" değiştirilebilir.)

 

v  Kaynaştırma öğrencisinin başarısı, uyumu ve toplumsal kabulü açısından, BEP çalışmalarında okul idaresinin, okuldaki personelin, diğer öğretmenlerin, öğrencinin sınıf arkadaşlarının, ailenin bilgilendirilmesi gereklidir.

 

 

 

Tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam eden öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde kayıtlı olduğu okulda uygulanan mevzuatın yanında aşağıdaki hususlar da dikkate alınır:

a) Öğrencilerin başarıları BEP'lerine göre değerlendirilir.

b) Tüm ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrencilerin yetersizlik türü, gelişim özellikleri ve eğitim performansları doğrultusunda süre, ortam, yöntem, cihaz ve materyallerde düzenlemeler yapılarak gerekli tedbirler alınır.

c) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için merkezi sistem sınavlarında gerekli tedbirler alınır.

ç) İşitme yetersizliği, zihinsel yetersizliği veya otizmi olan öğrenciler, her tür ve kademede velinin yazılı talebi ve BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda yabancı dil dersinden muaf tutulabilirler. Bu öğrenciler merkezi sistem sınavlarında, yabancı dil dersi sınavından muaf tutulurlar. Öğrencilerin yabancı dil dersinden muaf olma durumu okul yönetimi tarafından e-Okul sistemine işlenir.

d) Görme yetersizliği olan öğrenciler için resim, şekil ve grafik içeren sorular kabartma olarak, betimlenerek veya bu soruların yerine eş değer sorular hazırlanarak değerlendirme yapılır.

e) Motor becerilerde yetersizliği olan öğrenciler velinin yazılı talebi doğrultusunda motor beceri gerektiren derslerin uygulamalı bölümlerinden muaf tutulurlar.

f) Öğrencilere, velinin yazılı talebi ve BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda ilkokulda bir defaya mahsus olmak üzere sınıf tekrarı yaptırılabilir.

 

              * Kaynaştırma ve özel eğitim gerektiren öğrencilerin özürsüz devamsızlık süresi 10 günü geçmemek kaydıyla toplam devamsızlık süresi 60 gün olarak uygulanır.

 

 

v  BEP dosyasının düzenlenmesi, saklanması, öğrenci nakil gittiğinde yeni kuruma gönderilmesi, doldurulan formların bir nüshasının dosyada saklanması, toplantı tutanaklarının imzalanması, toplantı yerinin belirlenmesi, toplantıya katılacakların davet edilmesi konusunda BEP Birim Başkanı ve Sınıf/ Sınıf Rehber Öğretmeni gerekli tedbirleri almalıdır. v.b)

 

 2.ÖRNEK BEP DOSYASI ÖRNEĞİ

Ø  Kaynaştırma raporu olan her bir öğrencinin destek eğitimi(bep) planı yapılsa da yapılmasa da  kaynaştırma raporlu öğrenci için bep dosyası oluşturulmalıdır.

Ø  BEP Dosyasının saklanmasından BEP Ekibi Başkanı ve Sınıf/Sınıf Rehber Öğretmeni sorumludur.

Örnek Boş BEP Dosyası İçin TIKLAYINIZ

  

3.ÖĞRENCİNİN EĞİTSEL DURUMUNU BELİRLEME VE EĞİTSEL DURUMUNA GÖRE BEP HAZIRLAMA

Ø  BEP İHTİYACI OLAN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLER İÇİN YAPILMASI GEREKEN EĞİTSEL PERFORMANS VE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PLANI İÇİN ONLİNE YARDIM ALABİLECEĞİNİZ LİNKLER AŞAĞIDADIR.

Not: Tercihe göre iki programdan birini kullanabilirsiniz.

https://www.hemkursplan.com/bep-plani-hazirla

http://erbaaram.meb.gov.tr/bep/index.php 

4.DESTEK EĞİTİM ODASI

      Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ile özel yetenekli öğrencilerin öğrenim gördüğü okul ve kurumlarda "Destek Eğitim Odası" açılması zorunludur

     Bu amaçla yapılması gereken işlemler Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 2017/28 No'lu

Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamaları Genelgesi ve Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürülüğümüzce Hazırlanan Destek Eğitim Odası Klavuzu dikkate alınarak aşağıda sıralanmıştır.

 

 1. Kaynaştırma öğrencisi bulunan okullarda BEP geIiştirme birimi oIuşturuIur. BEP geliştirme biriminde müdür veya müdür yardımcısı başkanlığında, bir rehber öğretmen, kaynaştırma öğrencisinin sınıf öğretmeni, ilgili alan öğretmenleri, öğrenci velisi, öğrenci yer alır.

 

 2. Okul Rehberlik Hizmetleri Yürume Komisyonunda (RHYK) destek eğitim odası açılması için karar alınır.

 

 3. Okul müdürlüğü alınan RHYK kararını ilgi tutarak İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ile destek eğitim odası açma onayı almak üzere yazışma yapar.

 

 4. Destek eğitim odası, İl/İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kurulunun önerisi doğrultusunda İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından açılır.

 

 5. Okulda uygun bir bölüm destek eğitim odası olarak belirlenir. Destek eğitim için ayrılan mekanların fiziki şartlarının (ısı,ışık, genişIik, sağlığa uygunluk vb.) eğitime uygun ve kolay ulaşılabiIir olmasına dikkat edilmelidir. Eğitim ve öğretim açısından elverişsiz ortamlarda destek eğitim odası düzenlemesi yapılmamalıdır.

 

 6. Destek eğitim odasında eğitim alacak öğrenci sayısına göre okulda ve kurumda birden fazla destek eğitim odası açılabilir. Açılış onayları, açılacak her bir destek eğitim odası için ayrı ayrı olacak şekilde bir defa alınır.

 

 7. Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik okulun fizikî şartları, öğrenci sayıları, yetersizlik türleri ve yetenek alanları göz önünde bulundurularak ayrı destek eğitim odaları açılabilir.

 

 8. Fizikî şartları nedeniyle destek eğitim odası açılamayan okullarda il/ilçe millî eğitim müdürlüklerinin onayı doğrultusunda fen laboratuvarları, resim atölyeleri, müzik odaları vb. uygun alanlar destek eğitim odası olarak kullanılabilir.

 

 9. Okul BEP geliştirme birimince, destek eğitim odasında eğitim alacak öğrencinin hangi derslerden veya becerilerden yararlanacağı ve haftada kaç ders saati ders alacağı tespit edilir, öneri olarak okul RHYK'ya sunulur, öneriler görüşülerek okul RHYK'ca karara bağlanır.

Ancak; ihtiyaç halinde söz konusu planlama eğitim öğretim yılı içerisinde revize edilebilir.

 

 10. Destek eğitim odasında yürütülecek eğitim hizmetlerinin planlanması okul yönetimince yapılır. Destek eğitimi odası resmi olarak açıldıktan sonra bu saatlerde görevlendirilecek öğretmenler belirlenir.

 

 11. Öğrencinin destek eğitim odasında alacağı haftalık ders saati, haftalık toplam ders saatinin %40'ını aşmayacak şekilde planlanır.

 

 12. Destek eğitim BEP geliştirme biriminin planlaması doğrultusunda okulun ders saatleri içinde veya dışında ihtiyaç halinde haftasonu da planlanabilir.Destek eğitimi öğrencinin ders saati içinde veriliyor ise

öğrencinin kayıtlı olduğu sınıfta o ders saatinde okutulan derse ilişkin eğitim verilir  13. Öğretmenler ve haftalık verecekleri ders saatlerini belirtir tablo eklenerek, ek ders ücret onayı İl/ İlce Milli Eğitim Müdürlüğünden alınır. Destek eğitim odası açma onayının bir örneği ve haftalık ders programı da eklenir.

 

 14. Öğrencinin destek eğitim odandan yararlanacağı saatler; sınıf öğretmeni, destek eğitimi verecek öğretmen ve veliye yazılı olarak bildirilir.

 

 15. Destek eğitim odası programı işleyişi okul yönetimince izlenir, kontrol edilir.

 

 16. Destek eğitim odasında yapılacak çalışmalar ile ilgili planlama her eğilim öğretim yılı başında yapılır. Eğitim öğretim yılı içerisinde de destek eğitim odasından kaynaştırma öğrencilerinin yararlanmasına karar verilebilir.

 

 17. Hazırlanan BEP sınıf öğretmeni ile destek eğitim odası öğretmeninin işbirliği içinde uygulanır.

 

Ø  Destek Eğitim Odasında Kaç  Öğrenciye Eğitim Verilir ?

 Destek eğitim odasında öğrencilerin eğitim performansları dikkate alınarak birebir eğitim yapılır. Ancak; BEP geliştirme birimi gerektiğinde eğitim performansı aynı seviyede olan öğrencilerle birebir eğitimin yanında en fazla 3 öğrencinin bir arada eğitim alacağı grup eğitimi yapılması için de karar verebilir.

 Ø  Destek Eğitim Odasında Eğitim Desteği Alan Öğrencinin Başarı Değerlendirmesi Nasıl Yapılır?

  Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin takip ettikleri programlar temel alınarak eğitim performansı ve ihtiyaçları doğrultusunda BEP hazırlanır. BEP'te; öğrenci için gerekli destek eğitim hizmetlerinin türü, süresi, sıklığı, kimler tarafından nerede ve nasıl sağlanacağına ilişkin bilgiler yer almalıdır. BEPgeliştirme biriminde özel eğitim ihtiyacı olan öğrencinin eğitim sürecinde görev alan tüm öğretmenler yer alır ve öğrencinin genel başarı değerlendirmesinde sınıfta yapılan değerlendirmenin yanı sıra destek eğitim odasında yapılan değerlendirme sonuçları da dikkate alınır. Destek eğitim odasında; program farklılaştırma ve bireyselleştirmeye yönelik zenginleştirme ve genişletme uygulamaları yapılır. Öğretimin farklılaştırılmasına yönelik ölçme ve değerlendirme araçları kullanılarak BEP doğrultusunda değerlendirme yapılır. Öğrencinin destek eğitim odasında eğitim aldığı derslere ilişkin, değerlendirme süreçlerinde kullanılan ölçme araçları, çalışma kâğıtları/defterleri dönem sonu raporuyla birlikte okul idaresine teslim edilir.

Ø  Destek Eğitim Odasında Yürütülecek Eğitim Hizmetlerinin Planlaması Kim Tarafından Yapılır?

 Destek eğitim odasında eğitim alacak öğrenciler ile eğitim hizmeti sunacak öğretmenlerin hangi gün ve saatlerde destek eğitim odasında olacaklarına ilişkin planlama okul yönetimince yapılır. Öğrencilerin devam takip vb. durumları okul yönetimince sınıf defteri tutulması yoluyla kayıt altına alınır.

 *Bu yayınımız özel eğitim ve rehberlik hizmetleri genel müdürlüğünün ilgili mevzuat , yayın ve bilgilendirme kitapçıkları doğrultusunda okul idaremiz, öğretmenlerimiz ve velilerimize yönelik bilgilendirme amaçlı hazırlanmıştır.

 

SİİRT İBRAHİM HAKKI KIZ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ/ REHBERLİK SERVİSİ

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.10.2020 - Güncelleme: 05.10.2021 15:13 - Görüntülenme: 10210
  Beğen | 17  kişi beğendi