T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SİİRT / MERKEZ - Siirt İbrahim Hakkı Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

Verimli Ders Çalışmayı Ne Kadar Biliyoruz?

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA

Sevgili öğrenciler,

 Bu bilgilendirme semineri içeriğimizde sizlerin eğitim-öğretim hayatınızın önemli bir parçası olan verimli ders çalışma konusunu işledik. Bu bilgilendirme seminerinde eğitici videolar ve bilgilendirme yazılarıyla;

·         Neden ders çalışmalıyız ?

·         Niçin verimli ders çalışmalıyız

·         Ders çalışma programı nasıl oluşturulur?

·         Gerçekten doğru çalışıyor musun?

·         Hangi derslere nasıl çalışabiliriz?

Konularını ele aldık.Tüm öğrencilerimize başarılar dileriz.

1.NEDEN DERS ÇALIŞMALIYIM?

Amacınız Olsun;

 Hedefinizin olması ve hedeflerinizi gerçekleştirmek için plan yapmak, sizi başarıya götürecek çalışmaların ilk ve en önemlilerindendir. Yapılan araştırmalar, başarıyı yakalayan kişilerin net ve açık hedeflerinin olduğunu desteklemektedir. Hedef belirleme ile istek çoğu zaman karıştırılır. İsteğin hedefe dönüşmesi için harekete geçmek gerekir. Rastgele çalışmak yerine bu çalışmanın bir şey için gerekli ve değerli olduğunu bilerek çalışmak insanı daha fazla motive eder. Hedef koyarken ulaşılabilir ve motive edici olmasına dikkat etmelisiniz.


2.NİÇİN VERİMLİ DERS ÇALIŞMALIYIZ ?

Etkili ve verimli ders çalışma bir öğrenciyi başarıya götürecek en önemli faktörlerden biridir. Her öğrencinin bireysel farklılıkları göz önüne alındığında çalışma yöntemlerinde bazı farklılıklar olacaktır. Fakat herkes için geçerli genel çalışma yöntemlerinin olduğu da unutulmamalıdır.

  30-10-202030-10-202030-10-2020

3.  DERS ÇALIŞMA PROGRAMI NASIL OLUŞTURULUR?

9.10.11. SINIF ÖĞRENCİLERİMİZ KİŞİSEL DERS ÇALIŞMA PROGRAMLARINI OLUŞTURURKEN ;

  v  Programınıza koyacağınız derslerin o gün okulda  işlenen derslerle paralel olmalıdır.

  v  Günlük programa ekleyeceğiniz ders sayısı 3-4 aralığında olmalıdır

(örneğin ,pazartesi: matematik,tarih,fizik)

  v  Öğrencilerin dikkat ve kişisel durumlarına göre ders- mola süreleri belirlenmelidir.

(örneğin; 40dk ders+10 dk mola)

  v  Günlük konulan derslerin türünün aynı türden olmamasına özen gösterilmelidir.

(örneğin; 2 sayısal+1 sözel veya 2 sözel+1 sayısal)

  v  Uygulanacak program öğrencinin kişisel isteğine göre saatli veya saatsiz yapılabilir.

  v  Programınızda kitap okuma bölümü/saati koyulabilir.

  v  Programınızda haftalık,aylık tekrarlar konulmalıdır.

  v  Zorluk derecesi yüksek derslerinizi kendinizi en iyi hissettiğiniz zamana koymalısınız.

  v  İhtiyaç duyduğunuz tüm dersleri programınıza ekleyebilirsiniz.

9.10.11. SINIF ÖRNEK DERS ÇALIŞMA PLANLARI İÇİN TIKLAYINIZ


12. SINIF VE YKS"YE YÖNELİK DERS ÇALIŞMA PROGRAMI OLUŞTURURKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER.

Öncelikle Hayatınıza Bir Düzen Vermelisiniz!

Ø  Uyku zamanınızı düzene sokacaksınız yani düzenli bir yatış kalkış zamanınız olacak. Asla uykusuz kalmayın.

Ø  Sosyal faaliyetlerinizi  azaltın ve önceden planlayarak çalışma temponuzu bozmayın

Ø  Evde kendinize uygun çalışma ortamını yaratın etrafta sizi rahatsız eden TV,Bilgisayar vb aletleri varsa bunları çalışma ortamının dışında tutun.

Ø  Eğer dershaneye gidiyorsanız, mutlaka dershanedeki konuların işlenme sırası ve hızına göre ilerlemeye çalışın.

Ø  Eğer bir okulda okuyorsanız okul derslerinde öğretilen konular üniversite sınavlarında çıktığı için, okul derslerini derste dinlemek önemlidir ayrıca bu size okulda başarı olarak geri döner ve sizi ekstradan motive edecektir.

Ø  Programınızı hazırlamadan önce kendinizi bir hafta gözleyin en çok ve en verimli ders çalıştığınız saatleri en çok dinlenmeye ihtiyaç duyduğunuz saatleri belirleyin . Bu saatlere dakikası dakikasına uyma gibi bir durum söz konusu değil veriminizin en yüksek olduğu saatler o günkü psikolojik ve fiziki şartlara bağlı olarak değişebilir.

Ø  Kendinizi eksik hissettiğiniz, zorlandığınız derslerle, iyi olduğunuz dersleri tespit edin.

Ø  Zorlandığınız ve eksik hissettiğiniz derslere daha çok ağırlık verin. Tabi ki ağırlığınızı verirken o dersin sınavda size etki edeceği yüzde etkisini dikkate alın. Örneğin Üniversiteye hazırlanan sayısal bir öğrenci Coğrafyadaki eksiğini gidermek için çalışmalı ama bu bir Matematik, Fizik vb'den fazla olmamalı.

Ø  Dinlenme ihtiyacı duyduğunuz saatleri dinlenmek ve zevk duyduğunuz uğraşlar için ayırabilirsiniz.

Ø  Bir gününüzü tek bir derse ayırmayın. Örneğin tüm gün boyunca Matematik çalışmayın. Bir günde en az 2 ders çalışın.

Ø  Hiçbir zaman bir derse  çalışmaya uzun süre ara vermeyin. Bazı öğrenciler ben bu hafta Matematik, haftaya kimya sonraki hafta biyoloji çalışacağım diye ayırıyor bu çok yanlış bir derse uzun süre ara vermek o dersi unutmanıza ve dersten soğumanıza neden olabilir.

Ø  Ders çalışma sürelerini mümkün olduğunca günün aynı saatlerine yerleştirmeye çalısın. Bu sayede çalışmak sizin için bir rutin haline gelir ve  dikkatinizi daha kolay toplamanızı sağlayacaktır.

Ø  Yemek yedikten hemen sonra derse başlamayın.Bu, öğrenmedeki verimliliği düşürür. Yemekten 15-20 dakika sonra çalışmaya başlayın.

Ø  Çalışmanız 40 dk dan da uzun olmasın ama 40 dk konusunda esnek davranabilirsiniz konun bitip bitmemesine göre 50 dk ya çıkabilir daha sonra kısa bir mola verebilirsiniz.

Ø  Konuya çalışırken önemli yerleri kısa kısa notlar alın.

Ø  Konuya çalıştıktan sonra hangi ders olursa olsun  konunun sorusunu çözün sakın ama sakın soru çözmeyi aksatmayın asıl başarıyı soru çözme getirir.

Ø  Yapamadığınız soruların çözümlerini mutlaka öğrenin hocalarınıza, arkadaşlarınıza vb sorarak.

Ø  Uykudan hemen önce öğrenilen şeylerin akılda kalması daha yüksektir. Yatmadan önce günün içinde çalıştığınız konularla ilgili genel bir tekrar yapabilirsiniz.

Ø  Hafta sonları önceki günlerde, haftalarda çalıştığınız konu ile ilgili tekrar yapın bu tekrar test çözmek, konuyu tekrar çalışmak olabilir. Bu sayede bilgi taze kalır.

Ø  Konularda biraz ilerledikten sonra denemeler çözerek (Süreli) kendinize sınava hazırlayabilirsiniz.

 

YKS VE OKULA YÖNELİK ÖRNEK HAFTALIK DERS ÇALIŞMA PLANI İÇİN TIKLAYINIZ


12. sınıf ve yks"ye yönelik ders çalışma programı oluşturmak için aşağıda ki videoyu izleyebilirsiniz

Ders Çalışma Programı Nasıl Hazırlanır İzlemek için TIKLAYINIZ

 

4.GERÇEKTEN DOĞRU ÇALIŞIYORMUSUN?

DERS ÇALIŞIRKEN GÖZÖNÜNDE BULUNDURARAK DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER;

       Müzik eşliğinde çalışmak,

       Zorlanılan derslerin dışlanması,

       Aşırı kaygı(güvensizlik),

       Yatarak(uzanarak)çalışmak,

       Çalışma anında hayallere dalmak,

       Uzayıp giden telefon konuşmaları yapmak,

       Çalışmayı tamamlamadan bırakmak,

       Arkadaşlara "hayır!" diyememek,

       Televizyona takılıp kalmak,

       Dersler , konular hakkında yetersiz bilgi sahibi olmak,

       Düzenli tekrarlar yapmamak,

       Plansız, programsız çalışmak,

       Kendinizi başkalarıyla kıyaslamak,

       Zamanı denetleyememek,

       Yanlışlardan ders almamak, noksanları gidermemek,

       Sınav bilgi ve tekniklerini yeterince bilmemek,

       Motivasyon noksanlığı, isteksizlik.

Ders çalışırken doğru bilinen yanlışlar neler? Gerçekten doğru çalışıyor musun?

5.HANGİ DERSLERE NASIL ÇALIŞABİLİRİZ?

Matematik Ve Geometri Dersine Nasıl Çalışılır?

Matematik ve geometri dersine çalışırken ilk adım bu derslerin öğrenebilir olduğunu kabul etmek ve önyargılardan kurtulmaktır. Farklı metotlar uygulanarak dersin eğlenceli yönleri açığa çıkarılmalıdır. Dersler dikkatli takip edilmeli, kısa ve anlaşılır notlar tutulmalıdır. Öğretmenin derste çözdüğü sorular konunun anlaşılması için verilen örnekler olduğu için özenle ve eksiksiz not edilmeli, yapılan konu tekrarlarında cevaplara bakılmadan tekrar çözülmeli, çözümde işlem sırasının mantığı kavranmalıdır.  Soru çözümü yapılırken öncelikli olarak kolay konulardan başlanmalıdır. Kolay soruların çözümü pratik kazanmayı ve kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacaktır. Bir soru çözülemiyorsa pes edilmemelidir. Sorunun üstüne gidilmeli ve ısrarla çözmeye uğraşılmalıdır. Çözümü zor olan sorular farkında olmadan konunun genel bir tekrarını yapmaya olanak sağlamaktadır. Değişik çözüm yolları denemek bilgileri sağlamlaştırmaya yardımcı olacaktır. Matematik ve geometri dersinde soru çözme konusunda olmazsa olmaz formülleri ezberlemek ise oldukça önemlidir. Bu formülleri ezberlemek için, kâğıtlara yazarak her an görebileceğiniz bir duvarlara asmak faydalı olacaktır.

Matematik Nasıl Çalışılır Videosu için TIKLAYINIZ

Türkçe Dersine Nasıl Çalışılmalıdır? 

Türk Dili Ve Edebiyatı Dersine Nasıl Çalışılmalıdır?

Türkçe dersi, dil ve anlam olmak üzere iki ana kola ayrılmaktadır. Anlama ve yorumlama üzerine kurulu olan bu derste başarılı olmak, bütün derslerde, özellikle de sözel derslerde başarılı olmayı sağlamaktadır.

Dilbilgisi çalışırken, görsel hafızası kuvvetli olan öğrenciler kendilerine tablolar hazırlayarak görsel bir çalışma ortamı oluşturabilirler. İşitsel hafızası kuvvetli olan öğrenciler ise, ses kayıt cihazlarından faydalanabilirler. Bilgiye dayalı olan bu alanda, sıkça konu tekrarı yapılmalı, eksik olan konular giderilmeli ve bilginin kalıcılığını sağlayabilmek için soru çözülmelidir.

Anlam ve yorumlamanın ön plana çıktığı sorularda ise, konu okunup öğrenilmeli, öğrenilen bilgiler özetlenmelidir. Uzun paragraf soruları genellikle oldukça kolaydır. Ancak, okuma alışkanlığı edinemeyen öğrenciler paragraf sorularını okurken sıkılırlar ya da anlam bütünlüğü sağlayamadıkları için okuma işlemini defalarca tekrarlarlar. Bu durum zaman kaybına neden olur. Türkçe dersi, okuduğunu anlamaya ve yorumlamaya dayanan bir ders olduğu için kitap okumak oldukça önemlidir.

Edebiyat dersine çalışırken ise, bilgilerin direkt olarak sorulacağı unutulmamalıdır. Her derste olduğu gibi öğretmen dikkatli bir şekilde dinlenmeli ve dersi daha eğlenceli hale getirebilmek için yöntemler aranmalıdır. Kartlar hazırlamak, konuyla ilgili filmler izlemek, şemalar oluşturmak ve dersi dinledikten sonra küçük tekrar notları oluşturmak oldukça etkilidir. Öğretmen ders anlatırken bundan zevk almak ve konuyu zihinde bir olay görgüsü gibi sıralamak bilginin akılda daha çok kalmasına olanak sağlayabilir. Düzenli konu tekrarı bilgilerin kalıcılığını sağlayacak, zoru çözümü ise pekiştirilmesine yardımcı olacaktır.

 

Fizik Dersine Nasıl Çalışılmalıdır?

Fizik dersi, sayısal dersler arasında genellikle öğrencilerin en zorlandığı ders olarak karşımıza çıkmaktadır. Öncelikli olarak yapılması gereken, o yıl müfredatına uygun bir konu anlatımlı kitap edinilmesidir. Öğretmenin anlatımları dikkatle takip edilmeli ve düzenli konu tekrarı yapılmalıdır. Derslerde çözülen sorular cevap kapatılarak tekrar çözülmelidir. Kolaydan zora doğru soru çözümü yapılmalıdır. Formülleri ezberlemektense, soru üzerinde pekiştirilmek ve sürekli kullanım sonucunda akla kazımak daha çok yarar sağlayacaktır. Sınavlarda fizik sorularının yorum ağırlıklı olduğu unutulmamalıdır. Bu nedenle, dikkatsizlikten yanlış yapma oranı oldukça fazladır. Yanlışları azaltmak için, soruların açıklama kısmına dikkat edilmeli ve asıl vurgulanmak istenen kısım iyi anlaşılmalıdır.

Kimya Dersine Nasıl Çalışılmalıdır?

Dersi iyi dinlemek ve gerekli yerlerde not tutmak her derste olduğu gibi kimya dersinde de oldukça önemlidir. Bu dersin bütün konularının tanımlar ve kavramlar üzerine kurulu olduğu unutulmamalıdır. Kimya dersinden başarılı olmanın ilk adımı matematiksel bağlantıları iyi kurmaktan geçmektedir. Her konu birbirinin devamı niteliğinde olduğu için karışık bir çalışma yöntemi edinilmemeli, konular kazanım sırasına göre öğrenilmelidir. Anlaşılmayan konular mutlaka öğretmene sorulmalı, konular tam anlamıyla öğrenildikten sonra soru çözümüne geçilmelidir. Sınav analizleri iyi yapılmalı, başarılı olunmayan konuların üzerine daha çok gidilmeli ve yapılamayan sorular öğretmene çözdürülerek anlamaya çalışılmalıdır.

Biyoloji Dersine Nasıl Çalışılmalıdır?

Biyoloji dersinde öğrenci, dersi dikkatli dinlemeli ve her derste olduğu gibi notlar almalıdır.  Konular unutmamak için düzenli ve geriye dönük tekrarlar yapılmalıdır. Sözel ağırlıklı bir ders olduğu için edinilen bilginin mantığı kavranmalı, şekiller ve şemalar üzerinden çalışılmalıdır. Anlatılan bir bilgi ne kadar resmedilmişse akılda kalıcılığı ve ilgi çekiciliği o kadar çok artacaktır. Bilgilerin kalıcılığını sağlamak için konularla ilgili deneyleri okumak faydalı bir çalışma yöntemi olabilir. Biyoloji bilgi birikimi ve yorum gerektirdiği için bol soru çözümü yapılmalıdır. Sorular çözülürken tek bir konuyla sınırlı kalınmamalı, konular arasındaki bağlantılar düşünülmelidir.

SAYISAL DERSLERE NASIL ÇALIŞILIR?

 

Tarih Ve Coğrafya Dersine Nasıl Çalışılmalıdır?

Tarih dersi, diğer derslere nazaran anlaması ve öğrenilmesi daha kolay bir derstir. Ancak bilgiler akıldan daha çabuk silinebilmektedir. Dolayısıyla konular arasında bağlantı yapılmalı ve edinilen bilgiler düzenli olarak tekrar edilmeli, soru çözümü yapılırken eski konularda mutlaka gözden geçirilmelidir. Konu öğrenildiyse bile tekrar etmekten vazgeçilmemelidir. Önce konu anlatımlı bir kitaptan okunmalı, daha sonra önemli yerlerin altı dikkat çekici bir kalemle çizilmelidir. Bu fark edilirliği arttıracak ve bilginin akla daha net kazınmasını sağlayacaktır.

Coğrafya konuları birbirleriyle oldukça bağlantılıdır. Karşımıza çıkan bir soru birden fazla konuya ait bilgi birikimini içeriğinde barındırabilir. Konular düzenli olarak tekrar edilmelidir. Konular yazılarak daha iyi akılda kalacağı için öğrenci, kendi cümlelerinizle notlar tutmaya çalışmalıdır. Bu derste genel olarak soyut kavramlar az, somut kavramlar daha fazladır. Bu nedenle günlük hayattan örnekler bulmak her zaman daha net akılda tutmayı sağlayacaktır.

Felsefe:

Liselerde felsefe dersleri felsefe türleri, akımlar ve temsilcileri temelinde işleniyor. Bu yüzden akımın ne olduğunu ve temsilcilerini bilerek yola çıkmak önemli. Bu aşamada felsefe türleri ve temsilcileri için zihin haritası oluşturmak bilgileri kalıcı hale getirmek için çok etkili bir yol olacaktır. Bununla beraber yorum yapabilmek de felsefe dersinde çok önemli. Yorum becerini geliştirecek en iyi yol ise yorum soruları çözmek. 2 kaynaktan taramaya çalışman çok iyi olacaktır. Özellikle yorum soruları soran kaynaklar tercih etmen önemli.

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi:

Din kültürü dersinde temeli Arapçadan gelen bir çok kelime olduğundan kavram çalışması yapmak çok önemlidir. Bilgi yorum soruları geldiği için ara ara kavram okuması yapabilirsin. Bu şekilde sınavda karşına çıkabilecek kelimelere karşı aşinalığın oluşur. Ve aslında önemli olan da bu. Soruyu anlamasan direkt bilmesen bile kavramlardan çıkarabilirsin. Bu dışında ayet, hadis ve temel dualara da aşinalığın olması gerekir. O yüzden bunlarda da mutlaka ezber yapmalısın. Kendini çok zorlamadan yavaş yavaş ve sorularla destekleyerek öğrenmek en iyisi olacaktır. Yine felsefede olduğu gibi yorum soruları içeren bir kaynak çok iyi olacaktır. Mutlaka hem konu kitabın hem soru bankan olsun. Soru çözerken üzerlerine de küçük notlar alabilirsin, soruya geri dönüp baktığında sadece cevabı değil aynı zamanda konu ile ilgili notlar bulmakta bilgileri öğrenmende yardımcı olacaktır.

SÖZEL DERSLERE NASIL ÇALIŞILIR?

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.10.2020 - Güncelleme: 30.04.2021 18:42 - Görüntülenme: 1965
  Beğen | 24  kişi beğendi